دستکاری مسیر ژنی اختصاصی قلب و کمک به درمان چاقی ودیابت

دانشمندان برای اولین بار نشان دادند که قلب می تواند تعادل انرژی را دربدن تنظیم کند، این یافته می تواند به درمان موثرتر چاقی ، دیابت و بیمارهای قلبی کمک کند. محققین مرکز پزشکی UT southwestern  با استفاده از موشهایی که با رژیم پر چرب تغذیه شده بودند، دریافتند که دستکاری مسیر ژنتیکی ویژه ای در قلب میتواند از بروز چاقی جلوگیری کرده و موش را در برابر تغییرات زیان آور افزایش قند خون در دیابت نوع 2 محافظت کند.

چاقی ، دیابت و بیماری عروق کرونر علل اصلی مرگ ومیر  و ناتوانی هستند وهمگی با متابولیسم مرتبط می باشند. برای اولین بار نشان داده شد که قلب می تواند متابولیسم سیستمیک را کنترل کند، این موضوع زمینه ی جدید تحقیقاتی را بر دانشمندان گشود.

دکتر Olson  می گوید: در این مطالعه از موشهایی که دستکاری ژنتیکی شده بودندویک داروی آزمایشی برای دستکاری دومولکول تنظیمی در قلب استفاده گردید.

محققین دریافتند که ژن MED13  بخش اساسی از یک مسیر ژنی در قلب است که کل متابولیسم بدن را کنترل می کند در حالیکه miRNA-208aیک میکرو RNAاختصاصی قلب است که از فعالیت MED13ممانعت میکند. موشهایی که میزان بیان ژن MED13به طریق ژنتیکی یا دارویی در آنها افزایش یافته است، لاغر هستند ومیزان مصرف انرژی در آنها افزایش یافته است.

در مقابل قلبموشهایی که با دستکاری ژنتیکی فاقدMED13هستند مستعد چاقی بر اثر تغذیه می باشند. این موشها همچنین به اختلال متابولیسم قند وسایر تغییراتی مشابه به سندرم متابولیک که با ابتلا به بیماری عروق کرونر، سکته و دیابت نوع 2 مرتبط است ، مبتلا می گردند.

میکروRNAها مواد ژنتیکی کوچکی هستند که برای تولید پروتئین ها بکار نمی روند درسالهای اخیر مشخص گردید که این مولکولها کلید تنظیمی بیماریها و پاسخ های استرس در بافت ها ی مختلفی هستند . حداقل 500 نوع  میکرو RNAشناسایی شده است.

دکتر Olsonمی گوید: چندین سال قبل، آزمایشات بروی میکرو RNAاختصاصی قلب یعنی mir-208aمتمرکز شده بود، سپس یک کمپانی بیوتکنوژی، دارویی را برای ممانعت از mir-208aتولید کرد.

در حین بررسی تأثیرات این دارو، ما مشاهده کردیم که حیواناتی که تحت تأثیر این دارو قرار داشتند به رژیم پر چرب مقاومت نشان داده و چاق نمی شوند و به عبارت دیگر سلامت می مانند.

تحققین اخیر بر اساس مطالعات اولیه ی بروی داروی ممانعت کننده یmir-208a  صورت گرفت وبه این ترتیب محققین توانستند نقش mir-208aوهدف آن یعنی ژن MED13را که تنظیم کننده ی متابولیسم سیستمیک بدن بود، شناسایی کنند.

دکتر Grueterمیگوید: چگونگی ارتباط microRNAاختصاصی قلب با سایر سلولها دربدن موضوعی است که درمطالعات آتی مورد بررسی قرار خواهدگرفت .

یافته های این تحقیق در آخرین شماره ی مجله ی Cellبه چاپ رسید.

منبع: in.news.yahoo.com